De druk op de PRM (passengers with reduced mobility)-assistentiediensten van Schiphol is de laatste tijd fors toegenomen. Het is daarom raadzaam om de assistentie ruim van tevoren te regelen. Oorzaken zijn de lange wachtrijen, waardoor meer mensen fysieke ondersteuning nodig hebben, maar ook reizigers die doen alsof ze een handicap hebben om de rijen te omzeilen. Hierdoor moeten mensen die echt ondersteuning nodig hebben, langer wachten. Medewerkers van Schiphol kunnen hier weinig tegen doen: zij mogen niet vragen naar de reden van het assistentieverzoek.
Rivka Smit heeft zich fel uitgesproken tegen dit gedrag. Zij heeft de assistentie vanwege haar spierziekte SMA hard nodig. "Mensen hebben geen idee wat voor offers wij moeten brengen om te kunnen reizen", zegt ze tegen NH Nieuws. "Wij moeten al eerder komen om ervoor te zorgen dat onze rolstoelen en hulpmiddelen op een veilige manier vervoerd kunnen worden. Daar hebben we natuurlijk alle begrip voor, maar het wordt alleen maar moeilijker als mensen dit soort situaties gaan creëren."