Is er geen contract tussen beide partijen, dan kan het zijn dat je de kosten voor behandeling zelf moet voorschieten en dat niet alle kosten worden vergoed.
Jaarlijks sluiten alle zorgverzekeraars nieuwe contracten af met zorgverleners. In november 2022 bleek al dat die onderhandelingen langer duurden dan verwacht en gewenst. Zelfs vandaag (12 januari) hebben nog niet alle verzekeraars de afspraken voor 2023 rond.
Wees dus alert en kom niet voor onverwachte kosten te staan. Check altijd of je (nieuwe) zorgverlener een contract heeft met jouw zorgverzekeraar. Dat doe je op de website van je zorgverzekeraar. Vaak vind je de informatie onder de noemers ‘zorgzoeker’ of ‘zorgvinder’ of gebruik zoektermen als ‘contract zorgverlener’.
Welke garanties zijn er?
In de volgende situatie ben je verzekerd van de vergoeding van de zorg:
- Dezelfde zorgpolis en dezelfde zorgverlener(s) als in 2022
Mits je dezelfde zorgpolis hebt als in 2022, heb je ook in 2023 recht op vergoeding van de lopende behandeling bij dezelfde zorgverlener(s). In de wet is geregeld dat deze zorg voor één jaar vergoed wordt.
Niet-gecontracteerde zorgverlener
Natuurlijk kun je ook bewust kiezen om in zee te gaan met een niet-gecontracteerde zorgverlener. De vergoeding die je dan voor deze zorg krijgt, hangt af van je zorgpolis (restitutie-, natura- of een combinatiepolis). Check de voorwaarden en vergoedingen die gelden in jouw situatie.