Wie zijn we?
De Helpdesk Hulpmiddelen van Spierziekten Nederland bestaat uit zes vrijwillige werkgroepleden die van alles (willen) weten over handige hulpmiddelen en een medewerker van het kantoor in Baarn. We komen zo’n zes keer per jaar live of online bij elkaar.
Wat doen we?
De Helpdesk Hulpmiddelen:
- houdt leden op de hoogte van technische voorzieningen en nieuwe ontwikkelingen op het gebied van hulpmiddelen voor dagelijks gebruik;
- onderhoudt contacten met technici, fabrikanten en leveranciers;
- bezoekt beurzen en speurt naar informatie;
- verzorgt publicaties in de rubriek Handig van het ledenblad Contact;
- beheert de website hulpmiddelen.spierziekten.nl;
- beantwoordt vragen en geeft voorlichting tijdens bijeenkomsten van Spierziekten Nederland vanuit de hulpmiddelenstand;
- beantwoordt telefonisch of per mail gestelde vragen van leden.
- modereert het Hulpmiddelenkanaal op Myocafé, dé online ontmoetingsplek van Spierziekten Nederland.
Wie zoeken we?
Iemand die inhoudelijk en/of uitvoerend kan meehelpen bij onze activiteiten, iemand die lid is van Spierziekten Nederland (of lid wil worden) en zo mogelijk ook al bekend is met onze activiteiten. Meer concreet zoeken we hulp bij de volgende werkzaamheden:
- beheren van de hulpmiddelenwebsite
- modereren van het Hulpmiddelenkanaal op Myocafé;
- uitleg en advies geven over (de aanschaf van) hulpmiddelen, bijvoorbeeld vanuit de hulpmiddelenstand;
- notuleren bij vergaderingen en overzicht houden op de lopende planning.
In overleg kunnen we je inzet bepalen. Al met al kost het je zo’n 4-8 uur per maand.
Wat breng je mee?
- Je bent altijd op zoek naar of hebt oog voor wat je in je omgeving ziet aan hulpmiddelen.
- Je kunt goed met mensen omgaan.
- Je bent in staat om af en toe naar een bijeenkomst te gaan om mee te denken met leden of uitleg te geven.
- Als ervaringsdeskundige kun je meedenken bij ontwikkelingen rondom hulpmiddelen en beleid.
- Het is handig als je computervaardig bent, maar geen vereiste.
Heb je kwaliteiten die hierboven niet benoemd zijn, maar denk je dat deze wel eens nuttig in de werkgroep kunnen zijn? Neem dan ook vooral contact met ons op!
Wat vind je bij ons?
Een mooie vrijwilligersfunctie met maatschappelijke meerwaarde in een goed samenwerkende werkgroep. We hebben oog voor elkaars kwaliteiten en (fysieke) beperkingen. Je krijgt reiskostenvergoeding, eenmaal per jaar een gezellig diner met de werkgroep en ‘coaching on the job’. Daarbij horen onder meer een basiscursus en uitnodigingen voor vrijwilligersdagen met workshops.
Reageren
Ben je enthousiast geworden over één of meer van bovenstaande activiteiten? Wij informeren je graag nader over de Helpdesk Hulpmiddelen en onze activiteiten. Je kunt contact opnemen met Corné van den Burg, voorzitter Helpdesk Hulpmiddelen via hulpmiddelen(at)spierziekten.nl en/of met Mattanja Hoenderdos, medewerker Zorg via mattanja.hoenderdos(at)spierziekten.nl.