Spierziekten Nederland werkt als belangenbehartiger samen met andere partijen aan meer bekendheid van cliëntondersteuning en een hogere kwaliteit hiervan. Zodat jij de juiste ondersteuning krijgt om snel aan voor jou passende zorg of hulpmiddelen te komen.
Samen het verschil maken
Op 4 november is er extra aandacht voor de knelpunten waar cliëntondersteuners tegenaan lopen bij het helpen van cliënten en naasten. Daarbij ligt dit jaar focus op goede voorbeelden van situaties waarin het wél lukt om de juiste zorg voor elkaar te krijgen. Doordat er mensen zijn die het verschil willen en durven maken.
Hoe vind je een cliëntondersteuner?
De onafhankelijk cliëntondersteuner is er om je te ondersteunen en ontlasten bij het regelwerk dat nodig is voor het aanvragen van hulpmiddelen en/of zorg afgestemd op jouw persoonlijke situatie. Deze ondersteuning vraag je aan bij de gemeente. Iedere gemeente werkt met zelf gekozen organisaties, zoals Stichting MEE of Zorgbelang.
Zie ook: www.regelhulp.nl
Heb je recht op zorg vanuit de Wlz en heb je ondersteuning nodig bij de aanvraag? Dan kun je cliëntondersteuning krijgen via jouw zorgkantoor. Soms kun je ook zelf kiezen welke cliëntondersteuner je inschakelt.
Kijk voor meer informatie op:
Spierziekten Nederland: Cliëntondersteuning
Lees ook het artikel over cliëntondersteuning in ons magazine Contact van juni 2022:
Hulp bij aanvragen zorg en ondersteuning
Deel je ervaring met ons!
Wij weten dat de ervaringen met cliëntondersteuning heel verschillend zijn. Soms zijn mensen snel en goed geholpen en soms zijn er klachten over de cliëntondersteuning. Wij horen graag jouw ervaring zodat wij kunnen helpen om de cliëntondersteuning voor mensen met een spierziekte te verbeteren. Je positieve of negatieve ervaring kun je met ons delen in een mail naar: Belangenbehartiging(at)spierziekten.nl